Studiets innhold, oppbygging, sammenheng og struktur
Emnene Regnskap» og Bedriftsøkonomi utgjør størstedelen av utdanningen. De andre emnene gir kompetanse innenfor spesifikke delområder av økonomifaget som er tilpasset controller-funksjonen. Samspillet mellom emner og progresjon vil på en god måte utvikle den kunnskapen og de ferdigheter som er nødvendige for at du skal bli en god regnskapscontroller. Gjennom fire semestre vil du bli kvalifisert til å løse slike oppgaver, uavhengig av hvilken bransje du ønsker å jobbe i. I tillegg til opparbeidelse av et godt kunnskapsgrunnlag, vil du gjennom virkelighetsnære øvingsoppgaver, case, prosjekter og praksis tilegne deg ferdigheter med bruk av de regnskapssystemene og verktøyene som benyttes i markedet i dag. I praksisperioden vil du dessuten bli kjent med controllerrollen i et virkelig foretak. Vi legger stor vekt på at du er fortrolig med de juridiske grunnlaget for regnskapet, og at du har kompetanse på de etiske problemstillingene i rollen som controller.
Praksis
Regnskap er et modningsfag. Praksis er en obligatorisk, men også en svært viktig del av utdanningen. Praksis er derfor lagt til fire uker i 3. semester for å sikre studentens kunnskaps- og ferdighetsbase før praksisstart. Formålet med praksis er å omsette teoretiske problemstillinger til utførelse i et reelt arbeidsliv under tett oppfølgning/veiledning av praksisbedrift. Ved avsluttet praksis vil du levere en praksisrapport som oppsummerer hva du har jobbet med på praksisstedet og dine erfaringer fra praksisperioden.
Praktisk undervisning
Gjennom utdanningen jobber du med praktiske oppgaver og case med bruk av aktuelle regnskaps- og lønnsprogrammer. Vi benytter det Vismabaserte regnskapssystemet Tripletex som grunnlag for den praktiske opplæringen i regnskap og lønn. I studietiden har du tilgang til alle programmer som benyttes i opplæringen uavhengig av om du sitter hjemme eller på skolen. Vi benytter varierte undervisningsformer som klasseromsundervisning, praktiske oppgaver og case, prosjekter i samarbeid med næringslivet etc. for å gjøre opplæringen mest mulig relevant og variert.
Jobbmuligheter
Etter fullført utdanning er jobbmulighetene gode, og tidligere studenter fra andre regnskapsutdanninger jobber innenfor regnskaps- og lønnsfunksjoner i alle bransjer. Mange får seg også jobb som følge av kombinasjonen av regnskaps- og lønnskompetansen og tidligere opparbeidet kompetanse. Har du yrkeserfaring fra en annen bransje kan dette være en fordel for deg, nettopp fordi din bransjekunnskap kombinert med regnskaps- og lønn er verdifull.
Som følge av at vi har utdannet personell til regnskaps- og lønnsfunksjoner gjennom mange år er det mange som kjenner til oss og kompetansen våre studenter har etter fullført utdanning. Mange regnskapsbyråer, bedrifter og bemanningsselskaper tar derfor kontakt med oss når de har behov for nye medarbeidere.
Opptakskrav - både for deg med og uten studiekompetanse/videregående skole
Se generelle opptakskrav i Norges Fagakademi sin lokale forskrift. (jf. fagskoleforskriften § 7)
For Regnskapscontroller gjelder følgende tilleggskrav:
Opptak på formelle kvalifikasjoner:
Fullført og bestått videregående skole innenfor følgende utdanningsprogrammer:
- Service og samferdsel
- Salg, service og sikkerhet, Kontor- og administrasjonsfaget
- Språk, samfunnsfag og økonomi eller Realfag, Påbygging til generell studiekompetanse
- Studiespesialisering (språk, samfunnsfag og økonomi)
- Generell studiekompetanse
- Andre programområder, eventuelt andre kurs/-utdanninger eller forhold som gir relevant kompetanse eller kvalifikasjoner i forhold til opptak på formelt grunnlag. En helhetlig vurdering av kvalifikasjoner, erfaringsbakgrunn, kompetanse, karakterer og relevant arbeidserfaring vil da bli gjort.
Opptak på grunnlag av realkompetansevurdering:
- Læringsutbyttebeskrivelsene legges til grunn.
- Minimumsalder for opptak på grunnlag av realkompetanse er at søker fyller 23 år i søknadsåret
- Søkere med utdanning fra land utenfor Norden må dokumentere kunnskaper i norsk på minimum nivå B2
- Arbeidserfaring fra fagområdene regnskap, lønn, økonomi, saksbehandling, arkiv, generelle administrative funksjoner etc.
- Søker har hatt stillinger som sekretær, prosjektleder/-medarbeider, butikkleder,
- Utdanning/kurs innenfor eksempelområdene sammen med arbeidserfaring
- Påbegynt, men ikke fullført relevant videregående opplæring
- Regnskaps-, økonomi, kassereroppgaver innenfor frivillig /humanitært arbeid
Eksempler på hva som kan anses som relevant realkompetanse er:
- Arbeidserfaring fra fagområdene regnskap, lønn, økonomi, saksbehandling, arkiv, generelle administrative funksjoner etc.
- Søker har hatt stillinger som sekretær, prosjektleder/-medarbeider, butikkleder,
- Utdanning/kurs innenfor eksempelområdene sammen med arbeidserfaring
- Påbegynt, men ikke fullført relevant videregående opplæring
- Regnskaps-, økonomi, kassereroppgaver innenfor frivillig /humanitært arbeid